Corporate Transformation Management PT
Apply Icon
Apply
now

Modern Entrepreneur- & Leadership (E)

level of course unit

1.Semester Master: 1. Study cycle

Learning outcomes of course unit

The students:
• are able to distinguish management from leadership
• know classical and modern leadership styles
• are able to assess the influence of disruption on the challenges of modern leadership
• know the challenges of modern entrepreneurship
• know relevant tools and techniques in entrepreneurship and are able to use them

prerequisites and co-requisites

1.Semester: No information

course contents

I. Basics:
• Definition Management vs Leadership
• Definition Entrepreneurship

II. Leadership
• Classical leadership styles (Managerial Grid, MbO approaches etc.)
• Modern leadership styles (Distributed Leadership, Inspirational Leadership, Leadership & Artificial Intelligence etc.)
• Disruption and challenges in leadership

III. Entrepreneurship
• Entrepreneurial Design vs. Business Model
• Digital Entrepreneurship
• Challenges of Entrepreneurship
• Tools and Techniques in Entrepreneurship

recommended or required reading

Freiling, J. & Harima, J. (2019) Entrepreneurship: Gründung und Skalierung von Startups, Wiesbaden.
Fueglistaller, U., Fust, A., Müller, C. & Zellweger, T. (2019) Entrepreneurship: Modelle- Umsetzung - Perspektiven - Mit Fallbeispielen aus Deutschland, Österreich und der Schweiz, Wiesbaden.
Kollmann, T. (2016) E-Entrepreneurship: Grundlagen der Unternehmensgründung in der Digitalen Wirtschaft, Wiesbaden.
Kreutzer, R. T., Neugebauer, T. & Pattloch, A. (2017) Digital Business Leadership: Digitale Transformation - Geschäftsmodell-Innovation - agile Organisation - Change-Management, Wiesbaden.
Obermaier, R., Hrsg. (2016) Industrie 4.0 als unternehmerische Gestaltungsaufgabe: Betriebswirtschaftliche, technische und rechtliche Herausforderungen, Wiesbaden.

assessment methods and criteria

• Module exam (Modern Entrepreneur & Leadership, Annual Financial Statement Analysis & Reorganization Needs, Start-up Strategies)
• Online questions

language of instruction

English

number of ECTS credits allocated

2

eLearning quota in percent

0

course-hours-per-week (chw)

1

planned learning activities and teaching methods

• The course, which is mostly dialog-oriented, usually consists of the triad of practical relevance, academic structuring, and the independent development of integrative case studies from immediate professional and consulting practice.

semester/trimester when the course unit is delivered

1

name of lecturer(s)

Director of studys

course unit code

1

type of course unit

integrated lecture

mode of delivery

Compulsory

work placement(s)

none

Contact

Situm Mario
Prof. (FH) DDr. Mario Situm, MBA
Director of Studies
+43 5372 71819 147
Mario.Situmfh-kufstein.ac.at
questions? Any
Any questions?
We are here to help you.
+43 5372 71819 500
bewerbungfh-kufstein.ac.at
Infofolder
Infofolder

Internationales Symposium Restrukturierung

Am 22. Oktober 2021 findet das „10. Internationale Symposium Restrukturierung“ an der Fachhochschule Kufstein Tirol statt.

Im Mittelpunkt der Jubiläumsveranstaltung steht das Rahmenthema Wie geht´s weiter?.

Restrukturierungs- und Turnaround-Management

Praktiker:innenhandbuch: 
Restrukturierungs- und Turnaround-Management, 2. Auflage, Exler (Hrsg.)

Mehr Infos:
Publikationen

Restrukturierungs-Qualitätssiegel für Kufsteiner Masterstudiengang

Der berufsbegleitende Masterstudiengang Unternehmensrestrukturierung & -sanierung ist nach einjähriger Begutachtung offiziell TMA-zertifiziert – das renommierte Qualitätssiegel des Verbandes der deutschen Restrukturierungsexperten (TMA).

Weitere Informationen