Corporate Transformation Management PT
Apply Icon
Apply
now

Change Management

level of course unit

2.Semester Master: 1st Study cycle

Learning outcomes of course unit

The students:
• know the basic theories of change management
• are able to apply Kotter's phase model in the transformation process and to critically reflect on it
• are able to prepare a change project
• are able to organize leadership coalitions
• understand the importance of communication in change projects
• are able to differentiate between emotional and factual levels

prerequisites and co-requisites

2. Semester: no information

course contents

• Basics of change management (definition, framework conditions for change, basic forms of change)
• Kotter's phase model
• Organization of change projects
• Building up a management coalition and the importance of communication
• Dealing with resistance
• Interplay between factual and emotional levels
• Working out success factors

recommended or required reading

Berner, W. (2010) CHANGE 15 Fallstudien zu Sanierung, Turnaround, Prozessoptimierung, Reorganisation und Kulturveränderung, Stuttgart.
Cawsey, T. F., Deszca, G. & Ingols, C. (2016) Organizational change: An action-oriented toolkit. Thousand Oaks.
Dawson, P. & Andriopoulos, C. (2017) Managing change, creativity and innovation. London.
Deutinger, G. (2017) Kommunikation im Change: Erfolgreich kommunizieren in Veränderungsprozessen, Wiesbaden.
Doppler, K. & Voigt, B. (2008) Feel the Change! Wie erfolgreiche Change Manager Emotionen steuern, Frankfurt/New York.
Kotter, J. P. (1996) Leading Change, Boston/Massachusetts.
Kreutzer, R. T., Neugebauer, T. & Pattloch, A. (2017) Digital Business Leadership: Digitale Transformation - Geschäftsmodell-Innovation - agile Organisation - Change-Management, Wiesbaden.
Noé, M. (2014) Change-Prozesse effizient durchführen: Mit Projektmanagement den Unternehmenswandel gestalten, Wiesbaden.
Vahs, D. & Weiand, A.(2010) Workbook Change Management, Methoden und Techniken, Stuttgart.

assessment methods and criteria

• Seminar thesis
• Online questions

language of instruction

German

number of ECTS credits allocated

3

eLearning quota in percent

33

course-hours-per-week (chw)

2

planned learning activities and teaching methods

Blended Learning

semester/trimester when the course unit is delivered

2

name of lecturer(s)

Helmut Haberl Tobias Riegger

course unit code

1

type of course unit

integrated lecture

mode of delivery

Compulsory

work placement(s)

none

Contact

Situm Mario
Prof. (FH) DDr. Mario Situm, MBA
Director of Studies
+43 5372 71819 147
Mario.Situmfh-kufstein.ac.at
questions? Any
Any questions?
We are here to help you.
+43 5372 71819 500
bewerbungfh-kufstein.ac.at
Infofolder
Infofolder

Internationales Symposium Restrukturierung

Am 22. Oktober 2021 findet das „10. Internationale Symposium Restrukturierung“ an der Fachhochschule Kufstein Tirol statt.

Im Mittelpunkt der Jubiläumsveranstaltung steht das Rahmenthema Wie geht´s weiter?.

Restrukturierungs- und Turnaround-Management

Praktiker:innenhandbuch: 
Restrukturierungs- und Turnaround-Management, 2. Auflage, Exler (Hrsg.)

Mehr Infos:
Publikationen

Restrukturierungs-Qualitätssiegel für Kufsteiner Masterstudiengang

Der berufsbegleitende Masterstudiengang Unternehmensrestrukturierung & -sanierung ist nach einjähriger Begutachtung offiziell TMA-zertifiziert – das renommierte Qualitätssiegel des Verbandes der deutschen Restrukturierungsexperten (TMA).

Weitere Informationen